جمعه، دی ۲۵، ۱۳۸۸

به‌ترین فیلم‌های دهه‌ی اخیر

اولش چندتا فیلم نوشتم، حدود ۲۰تا. فکر کردم تموم شد. ولی بعد اومدم لیست بقیه رو دیدم، فهمیدم خیلی از فیلم‌ها رو جا انداختم. فیلم‌های زیادی با حسرت و آه از ده تای اول جا موندند.


۱. دشت گریان [تئو آنجلوپلوس، ۲۰۰۴]
۲. با او حرف بزن [پدرو آلمادووار، ۲۰۰۲]
۳. ۲۱ گرم [آلخاندرو گونزالس ایناریتو، ۲۰۰۳]
۴. پنهان [میشائیل هانکه، ۲۰۰۵]
۵. ۴ ماه و ۳ هفته و ۲ روز [کریستین مونگیو، ۲۰۰۷]
۶. درباره‌ی الی [اصغر فرهادی، ۲۰۰۹]
۷. مرثیه‌ای برای یک رؤیا [دارن آرونوفسکی، ۲۰۰۰]
۸. مرثیه [ایزابل کویکست، ۲۰۰۸]
۹. پیش از غروب [ریچارد لینک‌لیتر، ۲۰۰۴]
۱۰. وال-ئی [اندرو استانتون، ۲۰۰۸]
و
۱۱.  حرام‌زاده‌های بی‌آبرو [کوئنتین تارانتینو، ۲۰۰۹]
۱۲. رقصنده در تاریکی [لارس فون‌تریه، ۲۰۰۰]
۱۳. 3-Iron [کیم کی‌دوک، ۲۰۰۴]
۱۴. حدود کنترل [جیم جارموش، ۲۰۰۹]
۱۵. نفس عمیق [پرویز شهبازی، ۲۰۰۳]
۱۶. فیلم خانواده‌ی سیمپسون [دیوید سیلورمن، ۲۰۰۷]
۱۷. عشق سگی [آلخاندرو گونزالس ایناریتو، ۲۰۰۰]
۱۸. زندگی دیگران [فلورین هنکل، ۲۰۰۶]
۱۹. فیل [گاس ون‌سنت، ۲۰۰۳]
۲۰. زندگی من بدون من [ایزابل کویکست، ۲۰۰۳]


عذرخواهی می‌کنم از پیانیست، ساعت‌ها، رؤیاباف‌ها، شب یلدا، میس سان‌شاین کوچولو، بلیط‌ها، کاغذ بی‌خط، الکساندرا و بازگشتِ آلمادووار [اون یکیش رو ندیدم] که بی‌رحمانه حذفشون کردم. و تأکید می‌کنم که اگه قرار بود دویست تا فیلم اولم رو هم بنویسم حرفی از Eternal Sunshine of Spotless Mind نمی‌زدم.


ضمناً پیش‌نهاد می‌کنم یه همچین حرکتی رو برای کتاب‌های عمر هم بزنید.

۸ نظر:

  1. واقعاً نیازی بود که به اونایی که اترنال رو تو 10 تا یا 20 تاشون گذاشتن این اعلان رو بدی؟

    -------------
    معین: آره. نیاز بود.

    پاسخحذف
  2. خب کتابها رو خودت شروغ کنده باش.بنویس بقیه رو دعوت کن...

    پاسخحذف
  3. اینکه از یک فیلم به خاطر خط زدنش از یک لیست اسم برده میشه هم در نوع خودش جالبه و نشان از اهمیتش داره ;)

    پاسخحذف
  4. ایترنال ساین شاین رو که من عاشقتم واقعن عالی شروع می‌شه و عالی تموم می‌شه فیلمی که ننه کروبی هم ببینی حالشو می‌بره.
    لیست اول جز 21 گرم و چارماه و مرثیه بر رویا و درباره الی و وال‌ئی اون یکیا رو ندیدم. 4 ماه و سه هفته و اینا رو دوس نداشتم در این حد که همه ازش تعریف می‌کنن فیلم خوبی بود ولی واقعن نمی‌فهمم چی بیشتر داشت؟ شاید اداهای روشن‌فکریش بیشتر بود ولی واقعن اثری که مرثیه‌ی بر رویا و 21 گرم داشت رو داشت؟
    حرامزاده‌های بی‌ابرو چن وخته افتاده گوشه اتاق هی می‌گم بعدن می‌بینم بعدن می‌بینم و آخرشم نمی‌بینم با این که تارانتینو رو خیلی دوست دارم ولی نمی‌دونم چرا انقد فاز منفی دارم رو این آخری. دیگه همین حوصله ندارم نظرم رو نسبت به هر کدوم که دیدم بگم.
    و آخرشم مرسی که اسماشون رو فارسی نوشتی
    _______________
    معین: چهار ماه و اینا واقعاًً رو من تأثیر گذاشت. وحشتی که همه‌ی فیلم تزریق می‌شد، هنوزم که هنوزه هر وقت به‌ش فکر می‌کنم زنده می‌شه. شخصیت دختر بوره، اون صحنه‌ی شام و بعدش که با دوس‌پسرش حرف می‌زنه، واقعی‌بودن آدم‌ها و روابشون همه‌ش به نظرم عالی بود.

    ایرتنال فلان هم به نظرم خیلی لوس بود. اون‌جاها که حافظه رو پاک می‌کرد، یاد پست‌های "اگر من مخترع بودم" پالپ افتادم :))

    پاسخحذف
  5. انقدر سر نظرت راجع به Eternal Sunshine of Spotless ذوق مرگ شدم که بعد از مدت ها از گودر خارج شده و تو یک وبلاگ اومدم که کامنت بذارم.

    من اگه می خواستم دوهزار تای اولم رو هم انتخاب کنم باز هم تو اونا هم نبود.

    پاسخحذف
  6. ببین نمی‌خوام از فیلم دفاع کنم ولی دست خودم نیست اگر می‌گفتی کلن از موضوع فیلم خوشت نیومده و فلان حرفی نبود ولی این که میگی اون قسمت‌ش بچه‌گانه و مصنوعی بود باید بگم که از اون دسته فیلمایی نبود که بخواد تکنولوژی رو تو چشم تماشاگر کنه ینی کلن اگر جا همون دستگاه قابلمه هم می‌زاشت داستان فیلم هیچ تغییری نمی‌کرد فیلم رو اگر سطحی نبینی نمی‌شه ازش لذت نبری حالا البته من نمی‌خوام بگم که چرا جز ده تا تاپت نیست یا اصن جز 100 تا یا 1000 تا می‌گم ایراد نگیر به کسی که از موضوع نو و واقعن محشر فیلم خوشش اومده.
    ____________________
    معین: منظورم این بودکه فیلم به جز ایده‌ی خوبش، خیلی ساده‌انگارانه‌س. منظورم این نیست که چرا تکنولوژی وارد نکرده. منظورم اینه که نوآوری خاصی تو اجرا نداره. فکر کن می‌خوای اینو اجرا کنی که چه‌جوری حافظه‌ی یکی رو پاک کنیم، اولین چیزی که به ذهن هر کسی می‌رسه اینه که دو تا سیم به سرش وصل کنیم و یه برنامه اجرا کنیم، فرمت شه. یا این‌که یارو از چه صحنه‌ای خجالت می‌کشه، اولین چیزی که به ذهن همه می‌آد خودارضاییه. از این مثال‌ها کم نیست. چیزی که منو اذیت کرد، این بود که فیلم هیچ چیز خاصی به ایده‌ی اولیه اضافه نمی‌کنه. ضمن این‌که ایرادهای منطقی هم داره که الآن حال ندارم توضیح بدم.

    پاسخحذف
  7. آخ مرسی از ابراز نظر در مورد اترنال سانشاین...من هم پیرو نظر کورال به شدت خوشحال شدم، بس که هر وبلاگی رو که خوندم فیلم جزو تاپ تن ها بود

    پاسخحذف
  8. این دیگه چه لیستیه که اثری از کوئن‌ها توش نیست انگار از روی یکی از قمرهای مشتری حرف زدید.

    پاسخحذف